Atak hakerów paraliżuje firmy.
ATAK NIESTETY NIE OMINĄŁ POLSKI.
Atak hakerów który w ostatnim czasie sparaliżował wiele firm i instytucji na całym świecie niestety nie ominął Polski.
Otrzymaliśmy zgłoszenia od kliku hoteli że wirus zaszyfrował im wszystkie pliki z danymi, bazy danych, backupy oraz archiwizacje.
W niektórych wypadkach zaszyfrowane zostały WSZYSTKIE komputery znajdujące się w sieci, w tym również serwer plików.
Dane udało się uratować tylko w przypadku, kiedy hotel posiadał zapasową kopię w chmurze, lub na zewnętrznych dyskach przechowywanych w trybie of-line. Niestety w kilku przypadkach nie udało się odzyskać wszystkich danych, w tym danych z PMS-u. Utrata informacji o rezerwacjach, dotychczasowych klientach, wpłaconych zaliczkach, bieżących rozliczeniach jest olbrzymimi ciosem dla każdego hotelu.
Oznacza bowiem nie tylko duże straty finansowe, ale również wizerunkowe.
Prawdopodobnie wirus uaktywnił się po kliknięciu w link znajdujący się w mailu podszywającym się pod informacje o przesyłce od firmy kurierskiej.
Gdyby fałszywy mail przyszedł np. z logo największego na świecie portalu rezerwacyjnego, mielibyśmy do czynienia z setkami hoteli które utraciłyby swoje dane.
Dlatego tak ważnym elementem polityki ochrony danych osobowych oraz instrukcji zarządzania system informatycznym jest wykonywanie aktualizacji systemu, posiadanie zaktualizowanego programu antywirusowego, oraz posiadanie harmonogramu backupów i archiwizacji.